Publicerad av Kim Hall den sep 16, 2019
Så mycket samlades in när läkaren Rabinaryan Dash från Shakuntala Hospital i Balasore, Indien, höll föredrag för oss i Rotary Malmö-Öresund på Dragörkajen. Ett reumatikersjukhus som han driver tillsammans med Urban Rydholm. Båda läkarna är verksamma vid Lunds universitetssjukhus.
Fyra gånger om året reser Rabinaryan till hembyn Balasore för att hjälpa fattiga människor med svåra reumatiska besvär att lindra deras smärta och handikapp. Urban Rydholm är där två gånger om året. Dessa två läkare arbetar helt ideellt och ibland får de ta ur egen fick för att finansiera sjukhuset där de absolut fattigaste människorna kan få vård. En behjärtansvärd insats som grep tag i oss alla som hörde Rabinaryan berätta.
Vi fick se bilder på människor med ohyggliga besvär. Med varmt hjärta berättade Rabinaryan om hur det kunde sitta mer än 200 personer i väntrummet för att få hjälp, trots att läkarna suttit i flygplanet tio timmar innan.
De anlitade en man som skulle hålla ordning på patienterna i väntrummet, men det berömda kaoset i Indien där alla pratar i mun på varandra, gick det helt enkelt inte att få ordning. Inte ens när doktor Urban stack ut huvudet och bad dem vara tysta.
Allt är mycket provisoriskt och utrustningen knapphändig. Tullarna gör allt för att förhala och förhindra utrustning och läkemedel från att komma in i landet. Orsakerna är många och inte alltid befogade. Ändå fortsätter dessa båda läkare sitt volontärarbete i kampen om att göra livet lite mer drägligt för dessa stackars människor.
Denna kväll blev Rotary Malmö-Öresund ambassadör för Shakuntala Hospital genom att skänka 2 140 kr till verksamheten.