I tonerna av Operetten Tjardasfurstinnan sjöng festkommitténs Bengt Johansson och spouce Christer Palm "Du är kvinnan så hård som flinta, Du backa inte för nånting alls...."i inledningen av Rotary Malmö-Öresund Rotaryklubbs femårsjubileum. Det blev en fest med ett 50-tal deltagande och musik av JAZZt 4 fun.  Hedersgäster som guvernör Ulf Bingsgård, Viveca Serder som när klubben chartrades den 6 maj 2016 var guvernör i distriktet. Då ville klubben heta Limhamn-Bunkeflo Rotaryklubb. Vilken tur att det blev Malmö-Öresund då stora delar av klubben kommer från Staffanstorp.
Viveca Serder är en stor del i klubbens bildande. Tack vare Viveca blev det en Öresundsklubb med många dansktalande medlemmar och en klubb som sträcker sig långt utanför Malmös gränser. Bara det att vi har medlemmar från Kina säger väl allt om klubbens internationella förmåga att lyfta Rotary till en helt ny nivå där nätverk är en stor del av framgången.

Idag är vi 51 medlemmar (44 aktiva och en hedersmedlem samt sex aktiva passportmedlemmar). 65 procent kvinnor och 35 procent män. Dessutom är vi en relativt ung klubb med 43 procent som är under 60 år och 57 procent som är över 60 år.

Grattis Rotary Malmö-Öresund till de fem åren som klubben vuxit och gjort skillnad i världen. Nu siktar vi in oss på 10-årsjubileet.

Kim Hall
Chaterpresident