Publicerad av Kim Hall den okt 23, 2019
Binh Tan var bara tre år när hon drabbades av Polio. Sjukdomen fick hon i ett flyktingläger i Malaysia då familjen som båtflyktingar flydde Vietnam på 1970-talet. Binh har kämpat igenom sitt liv i rullstol, skenor och på kryckor. Hon ville vara som alla andra och lyckades också. Hon har idag en egen familj med tre barn tillsammans med maken Ola Jönsson. Trots att hennes polio tar krafterna är Binh en stark kvinna som delade med sig av sina erfarenheter när hon besökte Malmö-Öresund Rotaryklubb. Past President Karin Andersson överlämnade ett Rotogram till Binh med intyg att klubben sätter in en slant i kampen mot polio. Ingen ska behöva få polio i framtiden.
Under hela Binhs skoltid satt hon i rullstol. Det var det enklaste sättet att komma fram. När hon lämnade rullstolen upplevde Binh en enorm frihet. Trots att läkarna sa att hon skulle spara på krafterna, utbildade Binh sig till barnsköterska. Men det skulle ta endast tre år innan hon fick lämna det yrket. Idag arbetar hon som mediasäljare och kan vila när hon själv känner att det behövs. Det största problemet som Binh upplever är den bristande kunskapen hos läkarkåren. Det är så få i Sverige som har polio att läkarna idag saknar kunskapen om polio.