I samband med att Rotary Malmö-Öresunds nya satellitklubb Rosengård hade sitt andra möte på föreningen Allas lika villkor, tilldelades Elizabeta Zemlijic, regissör med Rosengård som motiv, ett medlemsbevis. Elizabeta är en flitig besökare i klubben. Hennes familj kom till Sverige från Jugoslavien på 1960-talet under arbetskraftsinvandringen. 1973 föddes Elizabeta och växte upp i Rosengård. När hon var 18 år bestämde hon sig för att bli regissör.
Med debutfilmen Picknick på Kyrkogården vann Elizabeta priset best foreign short på filmfestival i New York, 2001.
Dokumentären Pepparkakslandet gjorde hon i samproduktion med SVT, YLE, RTS (serbisk television). En film om fyra serbiska kvinnor som talar svenska, men har aldrig varit i Sverige. F.d statsministern Ingvar Carlsson medverkar i filmen – efter eget önskemål.

Teaterproduktionerna Spindelkvinnans Kyss och Optimisten satte Elizabeta upp på Malmö DramatiskaTeater och Malmö Musik Teater 1997-1998. Drömstegen spelades över 100 föreställningar i Skåne och turnerade på Irland. Merdevine Snova sattes upp i Kotor, Montenegro. Tinejdz Klub, 2008, gjordes i samarbete med Uppsala Stadsteater och spelades på repertoar i tio år (Malo Pozoriste Dusko Radovic) i Belgrad, Serbien.

Vid 23 års ålder, 1996, utsågs hon till Årets Malmöbo av Arbetet Nyheterna för visionsprojektet Förortsdramatik i Malmö City, där hon var både idéskapare och konstnärlig ledare. Projektet hade ambitionen att bryta barriärer mellan förort och stadskärna och synliggöra skapande förortsbor. Dessutom har Elizabeta varit var en av initiativtagarna och medförfattarna i boken Att odla papaya på Österlen (Rabén&Prisma). Boken var först med att ta upp andra generationens invandrarbarns dilemman i det svenska samhället.

2005-2006 undervisade hon på Malmö Högskola, Media och Kommunikation - kurstitel Från vision till realisation.

Jag har tilldelats utmärkelser/stipendier från Olof Palmes Minnesfond, Malmö Kultur-stipendium, Galway Arts Award, Konstnärsnämndens arbetsstipendium m.fl.

Mellan 2001-2012 bodde och arbetade Elizabeta i Köpenhamn, Belgrad och på Irland. 2007startade hon produktionsbolaget ScannánTopia Ltd på Irland och gjorde dokumentären Mairín Thomáis på gaeliska för irländsk television TG4.

I Malmö har hon under ett antal år satsat på långfilmsprojektet Albion United som är tänkt att spelas in i Rosengård. Albion United är en ungdomshistoria som har som ambition att inspirera och ge en ny bild av människor som bor i ett miljonprogramsområde. Projektet har beviljats manusstöd från Svenska Filminstitutet. 2022 kommer manuset att publiceras i bokform för att kunna användas i studiesyfte på högstadieskolor.

Välkommen till klubben Elizabeta Zemljic!