Det var högt till tak när Rotary Malmö-Öresund höll sin julfest på Dragörkajen. Med livemusik av Jazzt4Fun Quartet sjöng alla för full hals både traditionella julvisor och om Rudolf med den röda mulen, som egentligen borde heta Rudolfina eftersom det är endast renhonorna som behåller sina horn under julen medan hanarna tappar sin vackra krona på huvudet. Men vad gör det när sällskapet upptäckte att Julskinkan hade rymt. Då var det Werner unt Werner som konstaterade att det går lika bra med selleri!
Kvällen till ära delade guvernör Torkil Rönne ut diplom och utmärkelser till Ann-Christin Fransson och Lars-Inge Olsson som blev Årets Rotarianer i Klubben. Jullottdragningen inbringade 2 550 kr till klubben. Pengarna kommer att användas till något Rotaryprojekt i framtiden.

När det är jul är det många klubbar som passar på att njuta av julmaten, varandra och det gångna årets alla händelser. Viktigast av allt är att ha roligt tillsammans. Karaktäristiskt för Rotarianer är att de trivs tillsammans, snackar mycket och har ett stort hjärta för människor som inte har det lika bra som vi. Rotary Malmö-Öresund är inget undantag. Klubben startade som en charterklubb 2015 och den 6 maj 2016 välkomnade Rotary International Malmös första kvällsklubb och den 4 juli 2019 blev det en guvernörsklubb med Torkil Rönne som Distriktsguvernör. Samtidigt kan vi konstatera att det är en växande klubb med 47 medlemmar och fler som står på kö. Det är ganska fantastiskt. Denna julfest, som Charlotta Blom tog initiativet till, kom nästan 50 personer varav hälften var gäster. Det är också något att notera i Rotarys historia. Här nedan kan ni se hur julfesten fortlöpte;

President Bengt Johansson hälsade alla välkomna!

Utbytesstudenten Dasha från Californien, USA, berättade om sin tid i Sverige och varför hon valde att tillbringa ett år här i Malmö.

Guvernörsfrun Jette Rönne kom i sällskap med skönheten Larissa Schon.

Guvernör Torkil Rönne bjöd på både gott humör, tal om hur det är att vara guvernör och hur hemtrevligt det känns att besöka sin egen klubb, men framför allt överlämnade han diplom och pins till Ann-Christin Fransson, som bland annat hade ordnat musiken, och Sven-Inge Olsson som håller reda på allt och alla. Båda blev Årets Rotarianer.

Nu när Julskinkan hade rymt ordnade vår krögare Dennis på Restaurang Dragörkajen, en annorlunda och mycket smakrik jul-meny med bland annat sill, lax, anka, Janson, italienska salami, glöggmarinerade revbensspjäll och risgryncompott med körsbärssås, mandel och polkagrissmulor. Till kaffet hade Kim bakat en Julkrans med marsipan, saffran och mandelströ ovanpå.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!