Publicerad av Kim Hall den nov 27, 2019
Karin Andersson beviljades ansvarsfrihet för sitt presidentår 1 juli 2018- 30 juni 2019 vid årsmötet i Malmö-Öresund Rotaryklubb som ägde rum tisdagen den 26 november. Karin har under sitt år satsat mycket på event och att klubben ska få fler medlemmar. När hon gick in i sitt presidentskap hade klubben 41 medlemmar och när hon lämnade över ordförandeklubban till nuvarande president Bengt Johansson har antal medlemmar i klubben blivit 46. En trend som ser ut att fortsätta. Karin hade ett stort engagemang i Läpp-, käk- och Gomspaltprojektet i Vietnam, där Margareta Appel var med kyrkan en stor donator. Totalt överfördes 72 572 kr överfört till sjukhusets fond. Klubben skänkte under Karins år 15 180 kr till TRF vilket resulterade i att Klubben fick ett tack-diplom från TRF international som överlämnades på distriktets årsmötet som ägde rum lördagen den 23 november. Här nedan kan ni läsa utdrag från verksamhetsberättelsen;

Klubben har under verksamhetsåret utbetalat som gåvor:

Läpp- käk och gomspalt-projektet i Vietnam: 72.572,- överfört till sjukhusets fond Shelterbox: 14.000,-
TRF: 15.180,-
Rotaract, REM: 6.000,-

Rotary Doctors grötprojekt: 2.490,-
Läkare i världen: 1,430,-
U-fonden: 3.070,-
Agneta Wixells projekt för hemlösa: 1.260,-

Pengarna som har kommit in till Läpp-käk och gomspaltprojektet har bl a kommit från kyrkans U-fond genom Margareta Appel, donationer från egna medlemmar samt från pengar som har kommit in via vårt Rotogram.

Vi har även fått in pengar bland annat genom:
Försäljning av Matriklar inkl annonser
Försäljning av namnskyltar och diverse annat Rotarymaterial Försäljning av Ljuslyktor
Vinlotteri mm

Under året har vi även köpt in ett konstlotteri med 200 lotter för 4.000,- av Läkarbanken, med 7 fina litografier som priser. Priset har varit 40,-/lott eller 3 lotter för 100,-. Under verksamhetsåret har vi sålt hälften av lotterna, och delat ut 4 litografier som vinster. Andra hälften av lotterna och övriga litografier har skänkts till innevarande år för vidare försäljning.

Projekt under verksamhetsåret:

Synliggör Rotary på Limhamn, som vi hade 2 lördagar under hösten mellan kl 10-14 på Malmborgs på Limhamn. Vi informerade förbipasserande om Rotary, och hade också flyers som vi delade ut till intresserade.

#Gåförskillnad , Vårt stora projekt som Malmö Triangeln också beslöt sig för att medverka i.

Vi hade ett flertal planeringsmöten under året och själva eventet gick av stapeln 11 maj på Gustav Adolfs Torg mellan kl 10-14. C:a 20 medlemmar från vår klubb deltog, och vi bidrog tillsammans med Malmö Triangeln och Distriktet till att många människor fick upp ögonen för vad Rotary står för.

VI hade en liten tipsrunda och lotteri, och distriktet bidrog med att informera allmänheten om bl a Läkarbanken, U-fonden och TRF, och sist men inte minst: Shelterbox ställde upp med ett tält där man med egna ögon kunde se hur en shelterbox ser ut och vad den innehåller.

Vinsten blev tyvärr inte så stor, efter att alla kostnader blivit betalda: bl a polistillstånd, affischer, ballonger och chokladmedaljonger till alla barn som deltog i tipsrundan, blev vinsten 475,- x 2.

Vinsten var istället att vi genomförde ett projekt med en annan klubb, vi var många som var engagerade (nästan halva klubben), och har fått kunskaper om vi ska genomföra något liknande vid något annat tillfälle. Plus att vi såklart synliggjorde Rotary på ett positivt sätt, vilket var det primära.

Mingel-träff för att locka ungdomar att söka till Ungdomsutbytet:

Marie Seimertz Kristensen, har tillsammans med Malmö Västra Hamnen haft en mingelträff 25 april för att locka till Rotary och vårt ungdomsutbytesprogram.

Språkcafe: Charlotta Blom har varit drivande att starta ett Språkcafé tillsammans med Malmö Triangeln, och uppstart skedde 29 maj, och detta ska sedan utvärderas.

Malmö Öresund Rotaryklubb tackar Margareta Appel för hennes generösa donation via Svenska Kyrkan till Läpp-käk- och gomspaltprojektet som ger barnen i Vietnam att inte bara le utan också att få i sig näring som alla andra friska barn. Vi tackar också Karin Andersson för ett bra Rotaryår och samtidigt tackar vi Ann Helming för att hålla ordning på alla slantar samt Viveka Sernvi Hansson som varit klubbens sekreterare under 2018-2019.