Den 3:e november var vi fem personer som reste till sjukhuset i Uong Bi, Vietnam för att hjälpa barn med läpp- käk och gomspalt. Vi som reste var Magnus Becker, Måns Cornefjord (båda plastikkirurger SUS, Linda Jensen (barnsjuksköterska, Malmö Universitet), Xuan Tran Nylander (vietnamesisk tolk) och jag själv Irene Axelsson (barnläkare och Rotarian). Resväskorna var fullpackade med  sjukhusmaterial och mängder av leksaker till barnen (40kg per person). Vi hade kontakt med Rotary Hanoi  vid två tillfällen vilket var trevligt och givande.
 27 förväntansfulla barn med föräldrar väntade på oss första dagen för att bli undersökta. Nästföljande dagar var det operationer, undervisning, samtal med föräldrar och barn. Två barnläkare hjälpte mig med nutritionsfrågor och  med att dela ut näringsdrycker och vitaminer för att förbättra det postoperativa förloppet. Totalt 8 barn opererades med relativt  svåra former av spalter.
Transplantation av ben från höftkammen till spalt i käken är speciellt komplicerat och kan endast utföras på Uong Bi sjukhuset i Vietnam med hjälp av våra svenska läkare. Målet är att de vietnamesiska läkarna skall kunna utföra dessa ingrepp självständigt och kunna ta emot barn från andra sjukhus i landet. Vi fick överlämna material till tandreglering och bentransplantation med ett värde av 32.000 kr som bekostas av medel från Global Grant där vi erhållit 41,387.00 USD.
U fonden har varit speciellt engagerade i projektet. Tidigare har fonden bidragit med 70.000 kr som bland annat gjort att läkarna kunnat få utbildning i tandreglering vilket utföres efter bentransplantation. Vi har nu erhållit ytterligare 35.000 kr som skall bekosta utbildning i talpedagogik.  En sjuksköterska får under hösten utbildning i talpedagogik vid ett sjukhus i Hanoi. Hon är färdig efter jul och återkommer till sjukhuset för att arbeta med barn med läpp-käk och gomspalt. Denna kompetens finns inte på sjukhuset idag. Vi träffade flera barn med talsvårigheter varför det är speciellt roligt att dessa barn kommer att få hjälp i framtiden.
Trötta efter intensiva dagar, fulla av intryck och energi inför framtiden  landade vi på Kastrup i söndags morse.

Irene Axelsson