I sju år har läkarteamet på Uong Bi hospital, nordost om Hanoi i Vietnam, med bidrag från BUA (Blekinge Uong Bi Association) kunnat utbildas och operera barn med läpp- käk och gomspalt. Det vietnamesiska läkarteamet besökte 2018 Rotary Malmö-Öresund och då samlade medlemmarna tillsammans med donation av Margareta Appel in cirka 63 000 kr så att fler barn kan opereras.

Ett Rotaryteam, bestående av barnläkare och professor Irene Axelsson, May Mosbach, Agneta Wixell och barnsjuksköterskan Gunnel Kristiansson, reste tillsammans med Malmö LKG team-plastikkirurg Magnus Becker, plastikkirurg-assistent Måns Cornefjord, apotekaren Xuân Nylander och barnsköterska/LKG koordinator Annika Uvemark till Uong Bi hospital. Sjukhuset byggdes av SIDA 1980 och byggarbetarna bodde på The Swedish camp som sponsrades av IKEA.

Med sig i bagaget hade de bla. operationsinstrument, suturer, 11 kilo tandborstar/tandkräm, nappflaskor och leksaker till barnen.

– Samarbetet mellan LKGteam Malmö och Uong Bi Cleft team startade 2011 och de har sedan dess opererat och undervisat personalen vid åtta tillfällen. Tandstatusen är ofta förfärlig eftersom de tuggar på sockerrör och finns det en tandborste i familjen händer det att alla använder samma, berättar May Mosbach.

I november 2018 fick läkarteamet lära sig utföra bentransplantationer till käkspalten.

– En enklare gomspaltoperation kostar cirka 3000 kr och tar cirka 1,5 timme att genomföra. Mer komplicerade fall tar längre tid och kostar mer, berättar Agneta Wixell.

Det är många barn som står på tur för att få operera sin spalt i käken. Fattigdomen är stor och barn kan dö av näringsbrist eller bli undernärda om de inte opereras för sin gomspalt.

Malmö LKG team och Rotary Malmö-Öresund fortsätter sitt samarbete så långt pengarna räcker så att fler barn kan opereras och de vietnamesiska läkarna kan bli ännu bättre. Detta projekt är ett fristående projekt som vi kallar ”Leende barn med spalt i Vietnam”och är inte sammankopplat med Operation Smile.