Den 7 maj arrangerade Rotary Malmö-Öresund och Svenska kyrkan i Hyllie en loppis på innergården i Hyllie kyrka efter söndagens mässa. Det såldes korv, kakor, läsk och kaffe. Alla pengarna gick till Moment 22 , vilket i år resulterade i 15 300 kr. Den 3 juni 2023 ska vi ha en loppis till innan vår Gospelkonsert. Förhoppningsvis går det lika bra då.
Moment 22 startades 2019 av Leif Isie då han insåg att behov av hjälp är stort, men många vet inte hur de ska kunna gå tillväga. Leif är anställd i Svenska kyrkan, Hyllie församling och numera även Rotarian.
Moment 22 startade upp med att hämta svinn-mat som de delade ut till behövande. Leif ordnade med en Matlagningskurs där det fanns en kock som visade bland annat vad man kan göra av den mat man har hemma. Billiga och nyttiga alternativ.
Moment 22 startade även ett kafé där frivilliga fixar lunch och mackor av svinn-mat till största delen. De frivilliga är daglediga och behöver också detta sociala umgänge.
En lunch kostar 5 kronor och kaffe 3 kronor. På kafé Heidi får man gärna betala med pantburkar.
Rotary Malmö-Öresund kom in och åt lunch en dag och tyckte detta var ett bra sätt att hjälpa i närområdet och på hemmaplan. Där började vårt stora samarbete.
Idag finns det alltid Rotarianer på kafé Heidi som hjälper till och även pratar och umgås med besökarna. Det finns många som blivit hjälpta och säger att de verkligen känner sig sedda och hemma på kafé Heidi.
Många är ensamma och längtar till torsdagarna på Heidi. Inte bara för matens skull.
Vi har tillsammans Rotary Malmö-Öresund och Svenska Kyrkan-Hyllie, hjälpt enskilda människor med lägenhet, möblering, arbete, utbildning, mat transport med mera.
Idag hämtas mat flera gånger i veckan. Det delas ut mat till ca 100 hushåll i veckan.

Vi har nu ett projekt där vi samlar in läsk-flärpar (den där ringen uppe på burken).
Dessa skickas iväg och blir tillslut delar av proteser som används bla i Thailand.
Vi får in flärpar hela tiden för detta är en sak man kan bidra med även om man kanske inte har pengar att skänka.
Vi har en grupp som vi kallar skapa och prata, där man kommer varannan måndagseftermiddag och umgås, pysslar med olika handarbete och pratar om allt möjligt.

Vi samlade in loppisprylar som folk skänkte och hade 7 maj 2023 en stor loppis på innergården i Hyllie Kyrka efter söndags mässan. Det såldes även korv, kakor, läsk och kaffe. Alla pengar gick till moment 22. Vi fick denna gång in över 15.300 kr.
Vi har 3 kvinnor i Rotary Malmö-Öresund som regelbundet besöker föräldrar- och barngruppen i Hyllie kyrka där de delar med sig av sin expertis inom barnhälsa och uppfostran.

Tack vare all kunskap och alla kontakter som finns i Rotary Malmö-Öresund så kan vi hjälpa många på ett brett område.

Torkil Rönne