Med start i början av året har satellitklubben till Malmö-Öresund Rotaryklubb, Rosengård Rotaryklubb, träffats regelbundet, digitalt, varannan fredag. Lyssnat till intressanta föredrag och presentationer kring olika verksamheter i Rosengård. Vid varje möte har också olika samarbeten och förslag på samarbeten dykt upp. Fredagen den 14 maj blev det ett möte på Bostadsrättsföreningen Ida med trädplantering. Under ett av möten berättade Malmö-Öresund Rotaryklubb om sitt trädplanteringsprojekt. Bostadsrättsföreningen Ida hade behov av träd. Tack vare nätverkande genom Rotary kunde idag femton äppel- och päronträd planteras samt två magnolieträd. Det var föreningens kassör, Nazira Derbas, som önskade magnolian och var också den som fick planera det första trädet.
Det blev en festlig stund i strålande sol. Brf Ida hade ordnat med fika och popcorn. Medverkande från Brf Ida var ordförande Fredrik Eklöf, styrelseledamoten Lutfi Zuta och administratören Qasim Cheema samt trädgårdsskötaren Dany, förvaltningspraktikant Junaid, Anke och Katrien, praktikanter från Belgien. Från Malmö-Öresund Rotaryklubb deltog hållbarhetskommitténs ordförande Gunnel Kristiansson, Jette Rönne, Anki Fransson och IPDG Torklil Rönne. Med från Rotary var också ordförande för distriktets hållbarhetskommitté DGE Ulf Bingsgård. Den plattform för samtal och samarbete som den blivande Malmö-Rosengård Rotaryklubb är har redan burit frukt. Tillsammans blev det bra samarbete för framtiden.