Solen sken och stranden var fylld med människor som solade och badade. Lördagen den 20 juni är en dag att minnas, inte bara för att det var vackert väder, utan också för att fem entusiaster från Malmö-Öresund Rotaryklubb plockade inte mindre än 35 kilo skräp. Bland annat barnblöjor som bara hade glömts kvar och som tar 480 år att brytas ner i naturen. Plastpartiklarna hamnar i fisken som vi sedan äter och sedan i våra kroppar. Är det så vi vill leva?

Kim, Torkil, Gunnel, Bengt och Jette gav sig ut på jakt efter skräp. De behövde inte gå lika långt som vid förra tillfället. Redan runtom hörnan vid Handikappbadet hade två sopsäckar fyllts med skräp som lämnades på Naturum Öresund som sorterade alla flaskor, burkar, petflaskor och allt annat skräp.

Med nya säckar gav sig gänget ut igen och jaktlyckan var snabbt uppfylld igen. Totalt hade vår lilla grupp samlat 35 kilo skräp på bara två timmar.
Vi gör en fantastisk insats som Rotaryklubb, samtidigt som man blir förvånad över alla människors slarv och nonchalans mot vår egen natur som vi lever av.

I slutet av augusti och/eller september blir det ännu ett tillfälle för oss i Malmö-Öresund RK att plocka skräp längs stranden. Ta chansen. Vi håller er informerade om när det äger rum.

Tills dess önskar vi er alla en fantastisk sommar ! Ett tips är att ta med ditt eget skräp, kanske också annat skräp du ser så att fiskarna, måsarna och alla andra djur och människor inte får plasten i sig.