Scoutledaren och klubbmedlemmen Kristian Rönne tilldelades en PHF i samband med sommarbesöket i Bunkeflo Scoutstuga. Regnet öste ner, men inne i scoutstugan bjöds det på smörrebröd, godis och diverse drycker, medan Kristian entusiastiskt berättade om scoutrörelsen i Bunkeflo och om World Scout Jamboree 2023 i Sydkorea. Ett scoutläger för cirka 24 000 ungdomar från hela världen, varav 3 kommer från Bunkeflo scoutkår. Det är en stor händelse för de unga scouterna, särskilt detta år då de dessutom har fått evakuerats från lägret på grund av hotet från en Tyfon som skulle dra in över lägret, som omfattar Bunkeflo och Limhamns yta tillsammans. Men alla scouter är i säkerhet, försäkrade Kristian.
Scoutrörelsen startade i England som en fredsaktivitet för unga människor. Vår kung Carl XVI Gustav är de svenska scouternas beskyddare, på samma sätt som kungen är Rotarys beskyddare i Sverige. Scoutrörelsen är dessutom ett fellowship med Rotary, så vi har mycket gemensamt. Detta faktum gjorde också så att Rotary Malmö Öresund bidrog till inköp av två nya ljusa tält numera med överdragstält, som skyddar våra unga scouter från regn och skapar god nattsömn. Några av våra klubbmedlemmar är dessutom scoutledare och hjälper till när så behövs.
Kristian Rönne är en hängiven scoutledare som engagerar sig till 100% åt scouterna och verksamheten i Bunkeflo scoutkår. För sitt stora engagemang med ungdomar tilldelades Kristian en PHF i samband med att Jette och Torkil Rönne stod för sommarrotaryaktiviteten denna regniga sommarkväll den 8 augusti. Klubbens nytillträdde president Max Ohlsson gratulerade och gav Kristian en PHF-nål och ett diplom.