Den 12 maj får vi höra journalisten och författaren Ulf R Johansson berätta om Enoch Thulin - Flygaren som förolyckades i Landskrona. I fjor 2019 var det 100 år sedan den skånske flygpionjären omkom när han störtade i Landskrona. Han grundlade det svenska flyget i hela dess civila och militära vidd. Ulf R Johansson, som arbetade många år på Kvällsposten och blev känd för sin kolumn och humoristiska skildringar i tal och skrift, återkommer till Malmö-Öresund Rotaryklubb som föredragshållare. Denna gång digitalt. Så boka in kl 19 den 12 maj och koppla upp dig via Zoom så får du höra mera vad Ulf R Johansson har att berätta.
Enoch Leonard Thulin föddes den 15 september 1881 i Simris socken, Kristianstads län och dog den 14 maj 1919 i Landskrona i en flygolycka. Han var en svensk flygpionjär och industriledare. AB Thulinverken var ett tidigare verkstadsindustriföretag i Landskrona. I januari 1919 avgick Enoch Thulin som chef för företaget. Den 14 maj omkom han som sagt i en flygkrasch under en flygning över Landskrona. Den 20 augusti 1920 tvingades företaget gå i konkurs.